torsdag 2. juli 2015

Heaven (2009) av Christoph Marzi -en intertekstuell kirkegårdsfantasy



Står vi ovenfor en ny sjanger innen barnelitteraturen?  I likhet med Neil Gaimans Kirkegårdsboken ( 2008) og Christoph Marzis Memory (2011) er knyttet til High gate cemetery i London og handlingen utspiller seg i krysningspunktet mellom de dødes og de levendes verden og åpner for en original kombinasjon av samfunnskritikk og gotisk spenning.

Heaven åpner svært så bissart med at tenåringen David Pfeyffer trasker over Londons tak på vei til en kunde som har bestilt en antikvarisk utgave av Walter Scotts «Lucy av Lammermoor»,  idet han treffer ei jente som trenger hans hjelp. Hun heter Heaven, to menn har netopp skåret ut hjertet hennes, men merkelig nok lever hun selv om kroppen er helt kald. For skummelt for barn, ville den voksne leseren trolig tenkt etter å ha lest omtalen, men det skapte ingen negative reaksjoner hos mitt barn på 10 år. Barn liker å bli litt skremt?

David skal hjelpe Heaven å få tilbake hjertet sitt, og blir dratt inn i et fantasiunivers der tenåringene blir forfulgt av flere skumle menn med navn etter Dickens skurker:   Mr Drood, Mr Heep, Mr Quilp og Mr Scrooge. Senere forstår vi at det dreier seg om en skurk som skifter navn og hans sjef.
Leseren drives så klart videre for å få vite hvorfor Heavens hjerte ble stjålet og hvorfor hun lever. Spenningen tar seg enda mer opp når David og Heaven oppsøker graven til foreldrene hennes der de møter en ånd som forteller at ingen av foreldrene  ligger begravet under steinen.   Videre blir vi  vitne til både drap og drapsforsøk, før jakten kulminerer i  en nervepirrende slåsskamp  mellom David og Mr Drood i  London Eye,  80 meter over Themsen, før den lykkelige slutten som kjennetegner fantasysjangeren, finner sted. 

I epilogen formuleres det et filosofisk budskap : «David oppdaget at ting aldri er slik man tror, og at mistro gjerne beror på feil inntrykk, som ikke etterlater seg annet enn dårlig samvittighet».
Dickens intertekstuelle påvirkning er tydelig gjennom hele boka. David er opprinnelig fra Cardiff, men har rømt hjemmefra og dratt til London hvor han bor  i en antikvitetsbokhandel drevet av Mrs Trodwood som leser The Great expectations , som minner henne om hennes egen ulykkelige kjærlighetshistorie.   I god Dickens stil er også Heavens opphav mystisk.  Forklaringen vi får er overnaturlig.

Om Walter Scotts Lucy av Lammermoor  også er en viktig intertekst, er noe som inviterer til en ny gjennomlesning. Passe skummelt for  store barn, og  en fin oppdagelsesreise for den intellektuelle leseren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar